maanantai 5. syyskuuta 2016

#vainparisuhdejutut

On ehkä vähä huvittavaa seurusteluhistoriani huomioonottaen, kuinka järkyttynyt olen ollut toisinaan siitä, miten paljon parisuhde vaatii vaivannäköä. En toki koe, että toimiva parisuhde vaatisi yksinomaa töitä hampaat irvessä, ei sen kuuluisi olla väkisin vääntämistä. Suhteessa eläminen edellyttää kuitenkin sitä, ettei ajattele pelkästään itseään ja että osaa ottaa toisen huomioon. Itselläni sinkkuusaika taisi vahvistaa taipumuksiani ajatella vain itseäni. Osaan olla empaattinen ja ottaa muita huomioon, mutta perusarjessa jumittuu helposti ajattelemaan sitä mitä minä haluan, miten minä tunnen ja miten minä haluan asioiden sujuvan. Kun elää itsekseen, tuollaisesta ei ole suurta haittaa, mutta asiat mutkistuvat hiukan kun kuvioihin astuu toinen ihminen.

Joitain kertoja parisuhde on tuntunut hetken aikaa ylivoimaisen vaikealta tehdä oikein. Olen tehnyt virheitä ajattelemattomuuttani, ja koska en tietenkään haluaisi toistaa niitä, pitäisi oppia muistamaan mitkä asiat satuttavat toista. Ei kuulosta vaikealta, mutta olen niin huono muistamaan asioita, että väkisinkin pelkään unohtavani jotain olennaista, minkä seurauksena sattuu taas ikävästi.

Lisäksi parisuhde vaatii kompromisseja. Olen vuosikausia hokenut itselleni, että minulla saa olla mielipiteitä, ja ennenkaikkea olen oikeutettu ilmaisemaan ne ja pitämään niistä kiinni. Sitten kun nyt olen sisäistänyt tämän, pitäisikin oppia taipumaan. Itsekseen eläessä on myös kehittänyt itselleen aika vahvoja toimintatapoja, joista voi olla vaikeaa päästää irti. Olen tosi huono luopumaan tavoistani toimia ja muuttamaan päänsisäisiä suunnitelmia. Olenkin yllättänyt itseni muutamaan otteeseen luopumalla niistä ja antamalla ohjat toiselle. Ei se olekaan niin vaikeaa, ja lopputulos on poikkeuksetta ollut hieno!

Siitä huolimatta, että parisuhde satunnaisesti ja hyvin hetkittäin tuntuu vaikealta, antaa se todella paljon enemmän. Koen olevani henkisesti vakaammalla pohjalla kuin muutamaan vuoteen, enkä muista milloin olisin viimeksi ollut näin pitkään onnellinen. Lisäksi koen, että täysin uusi maailma on avautunut, kun voimme yhdessä muiden pariskuntien kanssa tehdä pariskunta-asioita. Siksi olen jatkuvasti kiitollinen siitä, miten ihanan lisän olen elämääni saanut.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti